12.9. - RETKI TYTYRIN ELÄMYSKAIVOKSEEN JA ALITALON OMENAVIINITILALLE LOHJALLE

Haluatko laskeutua syvälle maan alle?

Tytyrin elämyskaivos Lohjalla on ainutlaatuinen matkailukohde syvällä maan alla. Kaivokseen laskeudutaan nopealla high rise-hissillä. 100 metrin syvyydessä näet mainarien käden jäljet ja tunnet menneen ajan kosketuksen. Alhaalla aika pysähtyy ja historia henkii.

Lohja ja kalkki ovat aina kytkeytyneet yhteen. Tytyrin kaivoksessa  louhitaan edelleen kalkkikiveä, on louhittu vuodesta 1897 lähtien. Louhintamäärältään Tytyri on Suomen kolmanneksi suurin kalkkikaivos ja samassa toimii myös kalkkitehdas.

Toimivan kaivoksen yhteyteen on perustettu elämyskaivos, jossa vierailemme.Näet geologisen näyttelyn sekä tutustut kaivosmiesten historiaan. Opastettu kierroksemme  päättyy maanlaiseen valo- ja musiikkiesitykseen, tarjolla Sibeliusta ja se on kierroksen kohokohta.

Lohjaan on aina liitetty kalkin lisäksi myös omenatarhat. Niinpä siirrymmekin kaivokselta Alitalon omenaviinitilalle, joka on ainoa viinitila Uudellamaalla.  Siellä valmistetaan omenaviinejä ja -siidereitä, liköörejä ja myös muita marjaviinejä. Alitalon tila on keskisuuri uusmaalainen maatila, jossa upea luonnonrikkauksia tarjoava luonto hellii kulkijaansa. Tilan viljavat pellot ja tuhansien omenapuiden metsät luovat unohtumattoman kokemuksen syksyllä satoa notkuvine oksineen.  Alitalon tilalla voi kaiken kiireen keskellä löytää rauhan. Viinilasin äärellä vietetty hetki ja hellyttävien kotieläinten rauhallinen läsnäolo saa ajan pysähtymään.

Omenatilalla syömme lounaan ja teemme opastetun kierroksen. Lopuksi maistelemme viinejä ja tutustumme myymälään, josta voi tehdä ostoksia kotiin vietäväksi.

Retken hinta 75€ sisältää pääsymaksun, opastukset, lounaan, viinimaistiaiset ja kuljetuksen.

Ilmoittautumiset 30.8. mennessä Tuulikki Helin, Tuuhelin@gmail.com , puh. 040-7300504

Bussin aikataulu :
Lähtö Talli klo 7.45, Karhula klo 8.00 ja Kotka klo 8.15. Huomioikaa bussin hakureitti !!!